Jak začít podnikat „bez peněz“

19-10-2012 Finance 0 komentářů

Přišel mi emailem dotaz, jak začít podnikat, když není kapitál ani možnost si ho vypůjčit. To je problém mnoha lidí (proč také dřít a budovat další zdroj příjmu, když máte peněz dost, že?). Nabízí se dvě řešení, o kterých bych se ráda podrobněji rozepsala. V diskuzi pod článkem je prostor pro další nápady.

Jak začít podnikat „bez peněz“

Vycházejme tedy ze situace, že nemáte úspory (nebo jen malé) a nechcete nebo nemůžete se zadlužit.

První možnost je zapojit se do nějaké organizace síťového marketingu. Sama jsem v jedné působila několik let a byla to ta nejlepší škola byznysu, jakou jsem mohla mít – v mnoha směrech. Vstup bývá velmi levný a snadný. Ovšem jsou tu důležitá úskalí, mezi kterými je velice obtížné prokličkovat – hlavně když jste teprve na začátku své podnikatelské kariéry a nemáte dost zkušeností.

1) Je důležité pečlivě prozkoumat portfolio výrobků, kterými se společnost zabývá. Je dost široké, aby mohlo vytvářet stabilní obraty? Neprodáte ho jen jednorázově a nemusíte pak hledat další a další zákazníky? Je dostatečně kvalitní? Nadchly vás produkty natolik, abyste toužili tu skvělou zprávu o tom, že něco takového existuje, sdělit ostatním?

2) Zkuste nepodlehnout prvotnímu nadšení, když vás někdo pozve na schůzku a představuje vám koncept právě jejich firmy. Nadšení je nakažlivé a každý „networker“ (síťový marketér) to ví. Také ví, že z vás musí dostat vyjádření se k nabídce do 48 hodin, než „vychladnete“. Doporučuji vám prozkoumat důkladně systém odměn a bonusů. Promyslet, zda se jedná o poctivé podnikání nebo podvodné schéma, které se jako síťový marketing jen tváří. (Více zde)

3) Většinou je scénář takový, že člověk, se kterým se takto sejdete, zahraje na tu správnou strunu a vy se s velkou radostí pustíte do podnikání. Podepíšete přihlášku a začnete tvořit obrat. Také postupně poznáváte blíže zbytek týmu. Doporučila bych vám s podpisem přihlášky počkat a nejprve vše důkladně prozkoumat. Jací jsou lidé, od kterých se budete tento způsob byznysu učit? Co vám říká instinkt? Připadá vám, že jsou milí jen aby vás dostali za každou cenu do týmu? Nebo jsou charizmatičtí a máte pocit, že chcete být v jejich blízkosti proto, abyste se jim mohli v něčem přiblížit? Je to velice důležité. Když přivedete nového člověka do svého týmu, budete chtít, aby se učil od úspěšných lidí „nad vámi“. Pokud ale ze svých rádců a učitelů nemáte dobrý pocit, budete mít spíše tendenci držet od nich „své lidi“ dál. Pak se ale přetrhne řetězec předávání zkušeností a inspirace a vy uspějete jen velice těžko.

4) Pokud už se jednou v nějakém týmu „upíšete“, bývá velice komplikované a zdlouhavé, když zatoužíte pracovat ve stejné organizaci, ale pod vedením někoho jiného. Je to pochopitelné – fluktuace lidí, kteří by migrovali napříč celou sítí, aby našli někoho, v jehož skupině konečně budou moci vydělat peníze bez práce a obětí, by byla administrativně neúnosná. Proto platí v tomto případě „dvakrát měř, jednou řež“.

5) Síťový marketing sám o sobě je kontroverzní téma. Mnoho společností, které se jako síťový marketing jen tváří, mu udělalo špatné jméno. Vidím v něm ale skvělou příležitost, jak se mnoho naučit v krátkém čase, vypěstovat si disciplínu, najít v sobě netušenou odvahu a vypěstovat si postoj: „budu dělat to, čemu věřím, i když se to třeba někomu nelíbí“.

Skvělá knížka pro všechny, kteří o síťovém marketingu uvažují jako o jedné z možností seberealizace a dalšího růstu, je „Škola byznysu“ od Roberta Kiyosakiho (Pragma, 2003).

Pokud se vám síťový marketing z nějakého důvodu nelíbí, v dalším článku se podíváme na další možnosti, které se nabízí. Jistě najdeme ten správný způsob jak začít podnikat i pro vás.


Žádný komentář k článku

Není zde zatím žádný komentář. Buďte první, kdo jeden napíše...

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *